Wednesday, April 16, 2008

SEDARLAH MAHASISWA

Assalammualaikum dan salam sejahtera mahasiswa.

Di malam yang dingin ini, marilah kita bersama bermuhasabah diri. Apakah perjuangan ini perjuangan murni @ perjuangan ini hanya untuk kepentingan dan agenda menjatuhkan bangsa? Apakah agenda Islam telah di seleweng demi mengecap nikmat dunia yang sementara? atau jalanan demonstrasi hanya untuk menggigit tangan yang menyuap kita?

Ayuh! Sedarlah wahai mahasiswa! Kita lebih banyak menyeleweng dari tumpuan mengangkat bangsa dengan ilmu dan pendidikan. Kita terlalai dengan agenda puak lain. Apakah mahasiswa hari ini terlupa tentang agenda utama mereka? Agenda untuk memanfaatkan masa muda sebelum tua menangguk ilmu sebanyaknya. Apakah kegopohan mahasiswa hari ini untuk terlibat dalam politik satu bentuk pengisian masa lapang sebelum sibuk?

Benar memang benar, politik satu bentuk ilmu yang perlu sebagai bekalan masa depan kerana mahasiswa adalah future leader, atas dasar inilah ramai dari kalangan kita yang terperangkap. Kita telah meletakkan keperluan menguasai ilmu politik sehingga melampaui batas-batasnya, kita menggadaikan keperluan ilmu lain. Ini bukanlah satu bentuk pelaksanaan yang bijaksana.

Ayuh! Sedarlah! Pulanglah ke landasan asal kita, banyak lagi cabang ilmu yang perlu kita kuasai. Jangan mudah terikut-ikut, jangan mudah terpedaya, sampaikanlah kebenaran dengan hemah tinggi dan bijaksana. Teladani kepimpinan Rasulullah S.A.W yang telah mengangkat keagungan Islam. Turuti kesinambungan khalifah-khalifah Islam.

No comments: